ثبت نام کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی

خدمات اخذ کد اقتصادی همراه به لیست تعرفه های آنلاین

کد اقتصادی چیست ، دلیل دریافت آن و مراحلی که باید طی شود

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شماره ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند توسط اداره مالیات اختصاص داده می شود. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و تمامی شرکت های ثبت شده، ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند.هر شرکت یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید، باید حداکثر ظرف ۲ ماه در اداره مالیات حوزه ای که به آدرس شرکت یا موسسه مرتبط است، تشکیل پرونده داده و نسبت ثبت نام کد اقتصادی به ​اقدام نماید.

چرا ثبت نام کد اقتصادی برای ما مهم است؟

اخذ کد اقتصادی برای همه اشخاص حقوقی و حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه فروش کالا یا خدمات (صادرات و واردات) که نیازمند دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی، صدور فاکتور، متعهد به ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند، الزامی است و ۱۲ رقم است و سازمان امور مالیاتی صادر می کند و مثل شناسه ملی شرکت ها، منحصر به فرد است.

تخطی از قوانین در زمینه کد اقتصادی چه عواقبی در پیش دارد؟

ارائه فاکتورها یا صورت حساب ها با کد اقتصادی جعلی، پیگرد قانونی سنگین دارد. اگر شرکتی ثبت کردید، ۶۰ روز برای دریافت کد اقتصادی ، مهلت دارید. اگر هیچ فعالیت و عملکردی هم ندارد، باز هم باید به حوزه مالیاتی در محدوده آدرس قانونی شرکت مراجعه و پرونده مالیاتی تشکیل داده اما الزامی برای دریافت کد اقتصادی ندارید.

استفاده از کد اقتصادی دیگران

اگر فردی حقیقی یا حقوقی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند، تحت هر عنوان، غیر قانونی است و مالیات تکلیفی، متوجه فردی است که از کد اقتصادی او به هر نحوی، سوء استفاده شده است. هر گونه جعل و تقلب و تبانی در این باره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود.

اخذ هزینه غیر قانونی صورت حسابهای دارای کد اقتصادی

اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورت حساب که کد اقتصادی روی آن درج شده است، از خریدار، درخواست وجهی کند، خلاف مقررات  است و با متخلف، حسب مقررات برخورد خواهد شد. اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را منوط به اخذ وجهی، بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون این کد ۱۲ رقمی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت،‌خریدار بایستی گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده به ارائه کد اقتصادی را ظرف ۳۰ روز از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، به صورت مکتوب گزارش کند.

آغاز ​ثبت نام کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی ، باید پیش ثبت نام در سامانه www.tax.gov.ir انجام داد و مدارک را به صورت اینترنتی، آپلود نمود. مزایا و جرایم تخلفات کد اقتصادی در این گفتار سایت محاسبان تلاشگر خبره ارائه شده است تا راهنمای مودیان حقیقی و حقوقی ملزم به دریافت کد اقتصادی در سراسر کشور باشد. بعضی از فعالیت‌ها، نیاز به کد اقتصادی ندارد که در این گفتار، معرفی شده است.

چه افرادی نیازمند دریافت کد اقتصادی نیستند؟

  • مساجد و تکایا
  • کلیه اشخاص حقیقی که در زمینه های فرهنگی و هنری و ادبی فعالیت دارند. مثل طراحی و نویسندگی.
  • کلیه اشخاص حقیقی که به  فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمان های آن ها در طول یک سال شمسی، بیش از  ۵۰ میلیون ریال نباشد.

ثبت پایتخت در زمینه ​ثبت نام کد اقتصادی چه خدماتی ارائه می کند

موسسه ثبت پایتخت با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی شامل: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، گواهی مربوطه، تنظیم گزارشات فصلی، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزارهای مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری، بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند.

هزینه کد اقتصادی VIP

هزینه کد اقتصادی VIP

23.000.000 ریال
هزینه کد اقتصادی نرمال

هزینه کد اقتصادی نرمال

7.000.000 ریال

تکالیف اشخاص حقوقی که باید کد اقتصادی داشته باشند

جواز کسب و کار اشخاص حقوقی که از مراجع ذیصلاح در سال جاری صادر یا تمدید شود، قابل قبول است و در غیر این صورت بایستی اعتبار جواز کسب، از سوی مرجعی که آن را صادر کرده است، مورد تایید قرار بگیرد. اگر شخصی، فاقد جواز کسب است، اشتغال به کار او بایستی توسط ممیز مالیاتی، تایید شود. استفاده از صورت حساب فروش کالا در جراید کثیر الانتشار از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی است و کد اقتصادی فروشنده را باید روی صورتحساب چاپ کند. اگر شما ، فروشنده کالا یا خدمات به صورت خرده فروشی هستید و صدور فاکتور، غیر ممکن است، صدور فاکتور با درج کد اقتصادی ، الزامی نیست. اما اگر قبض صندوق صادر می شود، این کد ۱۲ قمی برای فروشنده الزامی است. فروش هر کالایی بیش از بیست میلیون ریال، نیاز به ثبت کد اقتصادی  است. در صورت فروش خدمات یا کالا به مصرف کننده نهایی، درج این کد ۱۲ رقمی ضروریتی ندراد.

پیامد امتناع از دریافت کد اقتصادی

  • برای نخستین بار، ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را باید شرکت، به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • برای دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت ۳ ماه پلمپ خواهد شد.
  • برای سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶  ماه حبس را در پی دارد.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  • دفترچه اشخاص حقوقی و فرم های مربوطه باید پر شده و ممهور به مهر شرکت و صاحبان امضا قانونی شود.
  • پاسخ استعلامات از واحد مستغلات شهر محل اشتغال جهت تشکیل پرونده مالیات اجاره. استعلام از تشکیل پرونده الزامی خواهد بود.
  • اصل و رونوشت کلیه روزنامه رسمی و اساسنامه و شرکت نامه و مدارک ثبتی برای شرکت مسئولیت محدود و هم چنین تقاضانامه برای موسسات و اظهارنامه ها برای شرکت های سهامی خاص
  • اصل و رونوشت روزنامه های تاسیس شرکت و موسسات و هر گونه تغییر شامل سرمایه و تغییرات هیات مدیره و محل قانونی شرکت.
  • نامه شروع یا عدم شروع فعالیت بنگاه بعد از ثبت دبیرخانه
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی
  • اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند کلیه صاحبان امضا مجاز شرکت یا موسسه یا برابر اصل این مدارک
  • اصل و رونوشت یا برابر اصل سند مالکیت همراه با بنچاق و گواهی پایان کار و عوارض شهرداری یا سند اجاره محل اقامت قانونی شرکت یا موسسه که ثبت محضری یا کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت یا موسسه باشد. ارائه اجاره نامه به نام شخص، قابل قبول نخواهد بود.
  • اصل و رونوشت قیض آب و برق و تلفن محل قانونی شرکت.
  • گواهی امضا صاحبان امضا مجاز شخص حقوقی و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر.

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

  • اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • تکمیل فرم درخواست کد اقصادی به نام متقاضی
  • ارائه درخواست کتبی جهت دریافت کد اقتصادی
  • رونوشت پروانه کسب معتبر
  • رونوشت برگه پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی که به حساب امور مالیاتی در بانک ملی واریز شود.
  • ۳ قطعه عکس پرسنلی
  • اگر متقاضی، قبلا ین کد ۱۲ رقمی را داشته باشد، بایستی تصویر آن را ارئه کند.

به این صفحه رای دهید

لینک های تبلیغاتی

آموزش کامپیوتر

کانال رسمی آراریل با فیلم های کوتاه آموزشی دسته بندی شده

Arariel_IT

کانالی بی حاشیه و با کمال تعجب حقیقی در زمینه آموزش کامپیوتر
آموزش کامپیوتر

ثبت تغییرات شرکت

کلیه خدمات ثبت و تغییرات شرکت ها همراه با لیست تعرفه ها آنلاین

ثبت پایتخت

ارائه دهنده کلیه خدمات ثبتی و رتبه بندی شرکت ها
ثبت تغییرات شرکت

ثبت برند

ثبت برند و علائم تجاری و لوگو همرا با لیست تعرفه ها آنلاین

ثبت پایتخت

ثبت شرکت سهامی ، مسئولیت محدود ، موسسه در تهران
ثبت برند