اساسنامه چیست؟

اساسنامه چیست؟

اساسنامه شرکت در واقع به منزله سندی است که به آن اعتبار می بخشد. همان گونه که یک شخص حقیقی با شناسنامه و اطلاعات شناسنامه ای خود معرفی و شناسایی می گردد، یک شخص حقوقی هم بوسیله اساسنامه قابل شناسایی خواهد بود و به آن شخص حقوقی یا شرکت اعتبار و هویت می بخشد.

این سند چگونه تنظیم میشود؟

این سند اساسنامه از دو واژه اساس و نامه ترکیب یافته است که بخش اول آن یعنی اساس به معنی پی، پایه و بنیان و بخش دوم آن را همان نامه یا نوشته معنا کرده اند. از اساسنامه تعاریف متفاوتی ارائه شده است که در زیر به تعدادی از این تعاریف می پردازیم:

  • قانونی که برای اداره یک انجمن یا مجلس یا سازمان اجتماعی و سیاسی تنظیم شده باشد.
  • مجموعه مواد و شرایطی که برای تشکیل شرکت، حزب یا انجمن تنظیم شود.
  • مقررات یا قراردادی که برای طرز کار یک جمعیت مقرر و معین می شود مانند قانون اساسی و اساسنامه شرکت های تجاری و انجمن ها.
  • ….

هر یک از شرکت های تجاری و غیر تجاری، دولتی و غیر دولتی دارای این سند مخصوص به خود خواهند بود. اساسنامه شرکت های مختلف علاوه بر تبعیت از اصول کلی و چگونگی تنظیم و نگارش ، تفاوت هایی هم باهم دارند.

آیا همه شرکت ها باید دارای این سند باشند؟

  1. مطابق ماده ۳۷ قانون تجارت : “شرکت باید دارای اساسنامه ای باشد که نکاتی در آن تصریح شده باشد” .
  2. براساس ماده ۸ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب(۱۳۴۷/۱۲/۲۴) :”طرح اساسنامه باید با قید تاریخ به امضاء موسسین رسیده و شامل موارد مشخصی باشد”.

با توجه به قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در فصل شرکت های سهامی به موضوع اساسنامه پرداخته اند، اینگونه به نظر می رسد که شرکت سهامی (سهامی خاص -سهامی عام) باید دارای اساسنامه باشد.

یک اساسنامه شامل چه مواردی می شود:

  1. این سند قبل از هر چیز باید نام شرکت و نوع آن مشخص و تعیین گردد. مثلا : اساسنامه شرکت ….. سهامی خاص .
  2. موضوع شرکت
  3. مدت شرکت، در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شود.
  4. مرکز اصلی شرکت و شعب آن.
  5. مقدار سرمایه شرکت و مقدار قیمت سهام.
  6. نوع سهام ( درصورتی که شرکت سهامی باشد) ، سهم الشرکه یا سهام آن
  7. هیئت های اداره و تفتیش
  8. تعیین مدیران شرکت و مسئولیت و اختیارات و حق الزحمه مدیران و صاحبان حق امضاء.
  9. وظایف و ماموریت های شرکت
  10. پیش بینی شرایط تغییرات در سرمایه شرکت( مثلا کاهش یا افزایش سرمایه و یا حق تقدم در خرید سهام )
  11. تعیین مجامع عمومی، طرق تصمیم گیری در مجامع.
  12. تعیین ارکان شرکت
  • هیات مدیره
  • عده اعضاء هیات مدیره
  • مدت مدیریت مدیران
  • سهام وثیقه مدیران
  • حد نصاب و اکثریت لازم جهت رسمیت جلسات هیات مدیره
  • صورت جلسات هیات مدیره
  • اختیارات هیات مدیره
  • تعیین مدیر عامل

13.تعیین بازرسین شرکت

14.امور مالی و حساب های شرکت

15.انحلال و تسویه

16.طریق تغییر این سند

اساسنامه باید چند صفحه باشد؟

یکی از سوالات بسیار رایجی که کسب و کارها از ما در جلسات مشاوره می پرسند این است که،  این سند باید چند صفحه باشد، اساسنامه باید طولانی باشد یا مختصر، اینکه فقط تیتر ها را بصورت کلی بنویسیم کفایت می کند یا باید موضوعات و جزییات را ریز به ریز و جزئی وارد کنیم؟

در قسمت قبل صحبت کردیم در مورد اینکه یک اساسنامه باید شامل چه مواردی بشود، و لازم است اطلاعات وارد شده و شرایط اعلامی کاملا گویا و مشخص باشد و تقریبا در مورد همه رئوس فعالیت توضیح داده شود تا هم به نوعی اعضاء داخل شرکت فرآیند پیش رو و برنامه کسب و کار آینده خود را بدانند و هم اینکه افراد خارج از شرکت که با مطالعه این سند می خواهند در جریان امور فعالیت شرکت قرار بگیرند، کاملا مجاب شوند.

آیا می توانیم این سند را خودمان تنظیم کنیم ؟

سوال تکراری دیگر در مورد این سند این است که آیا می توانیم خودمان یک اساسنامه تنظیم کنیم یا باید به دفاتر مجری و متولی این کار مراجعه کنیم؟ بهتر است طرح اولیه این سند توسط اعضاء یا بنیان گذاران اولیه مجموعه یا شرکت تهیه و تنظیم شود و برای نهایی کردن چهارچوب و متون آن از لحاظ بررسی مفهوم و برداشت حقوقی آن جهت جلوگیری از تضاد و تناقض در عبارات و جملات آن از یک کارشناس حقوقی و یا مشاور این حیطه، کسب نظر کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *