اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه چیست؟ تفاوت آن با شرکت نامه ، کلیات اظهارنامه 

اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه جز اوراق الزامی ثبت شرکت سهامی خاص  و سهامی عام می باشد و جز  اوراق بهادار و سند ثبت شرکت به حساب می آید و همانند شرکت نامه در شرکتهای با مسئولیت محدود می باشد که می بایست با قید تاریخ  در دو نسخه به امضای کلیه ی سهامداران و اعضا و بازرسین شرکت برسد و نکته قابل توجه در رابطه با اظهارنامه این می باشد  که لیست سهامداران برای اولین بار و آخرین بار در آن قید می گردد  و اگربعدا  نقل و انتقالی در میزان سهام شرکت صورت بگیرد طبق بخشنامه ثبتی شماره ۹۲/۵۹۱۸۲ مورخ 92/04/01 تغییرات مربوط به نقل و انتقال سهام بانام  و بی نام نیازی به انتشار آگهی تغییرات در روزنامه رسمی ندارد و این گونه تغییرات در دفتر ثبت شرکت ها نیز به ثبت نمی رسد . در واقع لیست سهامداران برای اولین بار و آخرین بار و فقط یکبار آن هم صرفا در اظهارنامه قید می گردد.

تفاوت شرکت نامه و اظهارنامه

حال به توضیح مختصری درباره شرکت نامه می پردازیم . در قانون، شرکت نامه در رابطه با ثبت شرکت ­ها تعریف نشده. یک شرکت نامه کاربردهای مختلفی داره که با توجه به نوع شرکت مشخص میشه؛ مثلاٌ در شرکت­های سهامی عام، طبق نظام ­نامۀ قانون تجارت، شرکت نامه جزء مدارک اصلی و اساسی برای ثبت بوده، ولی در قانونی که بعداٌ اعمال شد، حذف شده و در قانون مصوب ۱۳۴۷ هم دیگه شرکت نامه برای شرکت­های سهامی عام پیش ­بینی نشده، و اظهارنامه و اساسنامه جای آنرا گرفتند. شرکت نامه باعث می شود که ماهیت قراردادی شرکت­ها معلوم بشود، و درحال حاضر میتوان به عنوان یک قرارداد پیمان جمعی ازش استفاده شود.

همونطور که گفته شد، توی شرکت­های سهامی عام، به جای شرکت نامه از اساسنامه به عنوان یک پیمان، یا قرارداد با چارچوب مشخص استفاده شود.

مراحل تاسیس و ارائه اظهار نامه ثبت شرکتها

طبق قانون تجارت، برای تأسیس شرکت­ های سهامی عام، افراد مؤسس شرکت باید خودشون حداقل 20% از سرمایۀ شرکت رو تعهد کنن و حداقل 35% از مبلغی که تعهد کردن ( 35% از حداقل 20% سرمایۀ شرکت ) رو در یک حساب توی یکی از بانک­ها، به اسم شرکتی که به زودی قراره تأسیس شود به عنوان سپرده قرار دهند، بعد از این کار اگر درخواست ثبت شرکت برای تهران باشه باید یک اظهارنامه را، به همراه طرح اساسنامۀ شرکت و طرح اعلامیۀ پذیره نویسی سهام ان، که همۀ مؤسس­ های شرکت هم آنها را امضا کرده باشند، به ادارۀ کل ثبت شرکت­ها در تهران تحویل بدهند، و اگر هم درخواست ثبت برای شهرستان­ها باشد، باید اظهارنامه و ضمیمه­ های ان (طرح اساسنامه و طرح اعلامیۀ پذیره نویسی سهام ) را که بوسیلۀ همۀ مؤسس­ها امضا شده، به ادارۀ ثبت اسناد و املاک محل تحویل بدهند، و رسید بگیرند.

هر زمان  قسمتی از مبلغی را که مؤسسین شرکت آن را تعهد کردن، غیرنقدی باشد، باید عین ان و یا مدارک مالکیت ان، توی همان بانکی که برای پرداخت مبالغ نقدی در انجا حساب باز شده، گذاشته شود و گواهی بانک به همراه اظهارنامه و بقیۀ ضمیمه­ هایی که لازم است، به مرجع ثبت شرکت­ها داده شود. طبق قانون تجارت، این اظهارنامه باید تاریخ داشته باشد و همۀ مؤسسین شرکت آن را امضا کرده باشند، علاوه بر این، موضوعات زیر هم حتماٌ باید در اظهارنامه آورده شود.

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

کلیات اظهارنامه شرکت سهامی:

همان طور که گفته شد اظهارنامه جزو اوراق لازم ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام است و طبق ماده ۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت تنظیم شده و جزو اوراق بهادار و اسناد ثبت شرکت محسوب می‌شود. اظهارنامه تنها سندی است که اسم سهامداران در آن ذکر می‌شود و در صورت نقل و انتقال سهام شرکت نیازی به انتشار آگهی در روزنامه رسمی و ثبت در دفتر ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری نیست.

اظهارنامه شرکت سهامی عام

کلیات اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص:

  1. نام شرکت و موضوع قالب حقوقی شرکت
  2. هویت کامل و اقامتگاه موسسین
  3. موضوع شرکت
  4. میزان سرمایه شرکت و مبلغ نقد و غیر نقد آن: در صورتی که سرمایه نقدا پرداخت شده باشد، مبلغ پرداخت شده و مبلغی که سهامداران متعهد شده‌اند باید ذکر شود و گواهی بانکی دال بر پرداخت ۳۵ % 3333سرمایه اعلامی به همراه نامه بانک دال بر افتتاح حساب خطاب به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود. در صورتی که سرمایه شرکا و سهامداران غیر نقدی باشد می‌بایست کارشناس رسمی دادگستری آن را ارزیابی کرده و گواهی آن ضمیمه مدارک شود.
  5. تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی هر یک از آن‌ها
  6. مرکز اصلی شرکت
  7. مدت شرکت
  8. مدیران شرکت و اشخاصی که حق امضا دارند.
  9. نام مدیر عامل و حدود اختیارات وی در شرکت
  10. بازرسان اصلی و علی البدل شرکت
  11. محل شعب فعلی شرکت
  12. نام روزنامه شرکت جهت درج آگهی

نتیجه :

همونطور که میشود حدس زد اظهارنامه­ایی که برای ثبت شرکت ارائه می شود بیشتر جنبۀ خود اظهاری و اعلامیه دارد ؛ یعنی یک سری اطلاعات بوسیلۀ متقاضی ثبت شرکت توی اون اعلام می شود، بنابراین دست کم باید اطلاعاتی که در بالاتر گفته شد توی اظهارنامه­ای که برای ثبت شرکت ارائه میشود، آورده شود. اظهارنامه در حقوق ثبتی، به صورت عرفی به دو دستۀ اظهارنامۀ تأسیس و اظهارنامۀ افزایش سرمایه تقسیم میشود، که مطالبی که توی هر کدوم از انها آورده میشود با هم فرق می کنند.

در مقالات بعدی به توضیح کامل دو نوع اظهار نامه  میپردازیم و موارد مهم در آنها را ذکر خواهیم کرد.

اظهارنامه شرکت

در مورد ارائۀ اظهارنامه برای شرکت­های سهامی خاص، توی قانون تجارت تعارض و تضاد وجود داره، به این صورت که طبق مادۀ ۲۰ قانون تجارت، در شرکت­های سهامی خاص اظهارنامه باید به امضای همۀ سهامداران شرکت برسه، این در حالی است که طبق مواد ۷۶ تا ۸۲ همین قانون، حد نصاب لازم برای تشکیل و تصمیم گیری­ها در این شرکت­ها میتونه تا یک سوم تعداد سهامداران هم کاهش پیدا کنه، بنابراین شرکت­هایی که در آنها حدنصابی برای اکثریت اعضای حاضر در زمان تشکیل و تصمیم گیری­ها پیش بینی شده (که شرکت­های سهامی خاص هم جزو همین گروه هستند ) به خاطر غیبت بعضی از سهامداران و حاضر نبودن همۀ اونها، نمی­تونن اظهارنامه­ای که به امضای همۀ سهامداران رسیده باشه رو ارائه کنن، و به همین دلیل برای ارائۀ اظهارنامه در زمان ثبت شرکت­ها به مشکل برمی خورند؛ که این مشکل باید توی قوانین جدید برطرف شود.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات