نام شرکت - کاور

اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۸ اشخاص حقوقی

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

سازمان امور مالیاتی کشور، امسال نسخه اظهارنامه را بصورت الکترونیک و تحت وب همانند اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در اختیار مودیان گذاشته است. حسب بررسی بعمل آمده تغییرات محسوسی در جداول و صفحات اظهارنامه ایجاد نشده و تنها تغییر همان تحت وب بودن اظهارنامه است.

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خوداظهاری مودیان مالیاتی، سامانه تحت وب تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را طراحی و توسعه داده است. مودیان محترم مالیاتی، پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی می بایست با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی، در سامانه اظهارنامه اشخاص حقوقی وارد و نسبت به تکمیل اطلاعات عملکردی خود اقدام نمایند.

نکته مهم : با عنایت به بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۹/۲۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ، تاریخ تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی که ۲۹ اسفند ماه پایان سال مالی آنها است، تا پایان شهریور ماه می باشد.

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه با استفاده از اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد بنابراین ضروری است مودیان نسبت به تکمیل اطلاعات، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه ثبت نام  اقدام نمایند. اطلاعاتی که از این سامانه دریافت می شوند، غیرقابل ویرایش است. درصورت لزوم پس از ویرایش اطلاعات و تایید آن، جهت بروزرسانی اطلاعات در سامانه اظهارنامه مالیاتی از گزینه دریافت اطلاعات هویتی استفاده نمایید.

قبل از تایید نهایی، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید سپس اقدام به تایید نهایی نمایید. ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود.

اشخاص حقوقی مشمول مالیات

همانطور که می دانید عنوان اشخاص حقوقی به موسسات ، نهاد ها و شرکت هایی اطلاق می شود که مستقلا طرف حق و تکلیف قرار می گیرند . یکی از این تکالیف که بر عهده اشخاص حقوقی قرار می گیرد ، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی می باشد .

از جمله اشخاص حقوقی که مشمول مالیات بر درآمد 99 هستند ، می توان به شرکت های بورس ، فرابورس ، تعاونی متعارف ، سهامی عام و مواردی از این دست اشاره کرد . نرخ مالیات بر درآمد هر کدام از این شرکت ها ، براساس مواد 105 تا 118 قانون مالیات های مستقیم متفاوت است .

بر اساس ماده 105 قانون مالیات : ” جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت‌ های‌ انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج ‌از ایران تحصیل می ‌شود، پس از وضع زیان ‌های حاصل از منابع ‌غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنا مواردی که طبق ‌مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ‌ای می ‌باشد ، مشمول مالیات ‌به نرخ بیست و پنج درصد ( 25% ) خواهند بود .”

این نرخ در مورد شرکت های بورسی براساس ماده 143 ، 22/5% نسبت به سود مشمول مالیات و در خصوص شرکت های فرابورس ، 23/75% نسبت به سود مشمول مالیات می باشد .

2- اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:

  • ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور
  • ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه از طریق عملیات مشاهده
  • تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی
  • چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
  • تایید نهایی اطلاعات
  • دریافت کدرهگیری
  • صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
  • امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

برخلاف اظهار نامه اشخاص حقیقی ، برای ثبت نام اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی طبق قانون ، زمان مشخصی تعیین نشده است . همانطور که مستحضر هستید تمام شرکت ها یک اساسنامه دارند که روابط شرکا ، سود ، زیان و تمام مسائل مربوط به شرکت را مشخص می کند که یکی از این مسائل ، سال مالی شرکت می باشد .

منظور از سال مالی ، یک سال کامل شمسی می باشد که باید نرخ درآمد ، سود و زیان ، ترازنامه و تمام مباحث مورد نیاز هر ساله در بازه زمانی سال مالیاتی محاسبه و براساس آن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تکمیل شود .

در واقع اشخاص حقوقی تا چهار ماه پس از اتمام سال مالی شرکت فرصت دارند تا فرم های اظهارنامه مالیاتی خود را به ثبت برسانند . اگر سال مالی شرکتی با سال مالی اداره مالیات برابر و در بازه زمانی از اول فرودین تا پایان اسفند باشد ، در این صورت مودی مالیاتی تا 31 تیر ماه هر سال برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی فرصت دارد .

البته با توجه به شیوع کرونا این مهلت دو ماه تمدید شده و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 99 برای اشخاص حقوقی تا 31 شهریور ماه امکان پذیر است .

1- اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

یکی از شیوه های تعیین مالیات در تمام نظام های اقتصادی دنیا ، تعیین مالیات براساس خوداظهاری است . در این شیوه ، مودی مالیاتی باید اطلاعات حساب های مالی مربوط به شرکت یا موسسه را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی تنظیم کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد .

در گذشته اظهارنامه ها در فرم های چاپی تهیه می شدند اما از سال 91 با طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، این اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی ثبت می شوند . البته برای ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ ابتدا باید ثبت نام در این سامانه انجام گیرد .

لازم است که چه در هنگام ثبت نام و چه در هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ دقت کافی به عمل آید ، اما اگر اطلاعاتی اشتباه وارد شود و یا به هر علتی نیاز به ویرایش اطلاعات وجود داشته باشد ، تا 30 روز فرصت ویرایش وجود دارد .

اگر اظهارنامه در مهلت و زمان مشخص شده ثبت نام نشود و یا اشتباه عمدی در ارسال اطلاعات انجام گیرد ، بر اساس ماده 192 قانون مالیات های مستقیم ، شخص حقیقی یا حقوقی به اندازه 30 درصد از مالیات متعلقه ، به جریمه غیرقابل بخشش محکوم خواهد شد .

کسانی که صاحب خودرو های باری ، عمومی و تاکسی ها هستند ، مشمول مالیات بر مشاغل خودرو بوده و باید هر ساله مالیات خود را حداکثر تا پایان خرداد ماه بپردازند . برای پرداخت مالیات مشاغل خودرو 99 ، صاحب خودرو باید با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر خدمات پیشخوان و یا پست مراجعه کند و نیازی به تنظیم اظهارنامه مالیاتی نیست .

صدور قبض مالیاتی مودیان

مودیان حقوقی می توانند پس از تایید نهایی اطلاعات اظهارنامه خود، از طریق سامانه اقدام به صدور قبض مالیاتی نموده که از منوی لیست قبوض قابل رویت و پس از چاپ قبض مالیاتی می توانند از طریق بانک و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی بانک ملی اقدام به پرداخت نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه اشخاص حقوقی و شرکت ها با کارشناسان موسسه ثبت پایتخت در ارتباط باشید و از مشاوره تلفنی رایگان ما بهرمند شوید. کارشناسان ما همواره پاسخگو  سوالات شما عزیزان پیرامون اظهارنامه اشخاص حقوقی و شرکت ها هستند .

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات