نام شرکت - کاور

انواع اظهارنامه مالیاتی چیست؟

تعریف انواع مالیات و اظهارنامه

انواع اظهارنامه مالیاتی چیست؟

برابر با قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های مستقیم، از سال 91 فرم اظهارنامه مالیات از طریق اینترنت و به صورت الکترونیکی قابل ارسال است.

در زمان مراجعه به سایت اظهارنامه الکترونیک، هر شخص حقوقی و حقیقی به تناسب موقعیت فردی و شغلی خود باید یکی از انواع فرم اظهارنامه مالیات مخصوص به خود را پر کند.

در ایران تقسیم بندی مالیات به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شود.

مالیات مستقیم:

پرداخت کننده و مودی مالیاتی یک نفر است و مشخصات پرداخت کننده معلوم است. مالیات مستقیم خود به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می شود.

الف: مالیات بر دارایی: ثروت مودی یا پرداخت کننده مالیات مبنای مالیات بر دارایی است و به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • مالیات بر ارث: دریافت مالیات از اموال و دارایی شخص که بعد از فوت وی باقی می ماند، مالیات بر ارث مهمترین نوع مالیات بر دارایی است.
  • مالیات حق تمبر: یکی دیگر از شیوه های دریافت مالیات، از طریق الصاق و ابطال تمبر بر روی اسناد و مدارک است که هم دولت از این طریق درآمدی کسب می کند و هم به مدارک و اسناد اعتبار رسمی و قانونی داده می شود.

ب: مالیات بر درآمد: مبنای این نوع از مالیات، درآمد شرکت و افراد است. مالیات بر درآمد ممکن است به صورت مجموع درآمدهای شخص دریافت شود و یا هر کدام از درآمد ها به صورت جداگانه دریافت شود. مالیات بر درآمد به گروه های زیر تقسیم می شود:

  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  • مالیات بر درآمد های اتفاقی

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

مالیات غیر مستقیم:

پرداخت این دسته از مالیات به صورت غیر محسوس و غیر مستقیم به سازمان امور مالیاتی است. این دسته از مالیات بر روی قیمت کالا و خدمات اضافه می شود. از جمله مواردی که می توان در مالیات غیر مستقیم به آن اشاره کرد شامل:

  • مالیات بر مصرف
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • حقوق و عوارض گمرکی

برای درک بیشتر، توضیح برخی از انواع اظهارنامه مالیاتی به شرح زیر می باشد:

انواع اظهارنامه 2

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی:

بنابر ماده قانونی 57 و 100، این نوع اظهارنامه در دو قالب اظهارنامه مشارکتی و انفرادی قابل ارائه است.

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی:

 تمام اشخاص حقوقی وظیفه دارند تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی که معمولاً حدود تیرماه است، اظهارنامه حسابهای سود و زیان خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد و مالیات خود را پرداخت کنند.

نکته مهم

اشخاص حقوقی که کسب و کار آنها منحل شده، ظرف 6 ماه از تاریخ انحلال ثبت در اداره ثبت مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را پرداخت کنند.

اظهارنامه مالیات خودرو:

در پایان سال کلیه صاحبان تاکسی، خودروهای باری، خودروهای راهسازی و عمومی موظف به پرداخت مالیات بر درآمد کسب شده خود هستند.

این افراد با در دست داشتن مدارک لازم و مراجعه به دفاتر پست یا دفاتر پیشخوان دولت می توانند اقدام به خود اظهاری مالیات کنند.

انواع اظهارنامه 3

اظهارنامه متوفی:

وارث فرد متوفی وظیفه دارد اظهارنامه را ظرف مدت یک سال از تاریخ فوت متوفی تهیه کند و کلیه اقلام ماترک متوفی را با تعیین میزان ارزش آن به همراه تاریخ و زمان فوت به همراه دیگر مدارک لازم برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

اظهارنامه عملکرد املاک:

طبق ماده 80 اظهارنامه مالیاتی، کلیه افرادی که بر روی ملک خود معامله ای انجام می دهند موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ظرف سی روز از تاریخ انجام معامله هستند.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:

مشمولین قانون مالیات بر ارزش افزوده هر سه ماه یک بار با فرجه پانزده روزه موظف هستند از طریق سامانه، اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال کنند تا با پرداخت به موقع مالیات خود، مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

اظهارنامه مالیاتی اصلاحی:

اگر مودی (پرداخت کننده) متوجه شود در ترازنامه یا حساب های سود و زیان ارسال شده به سازمان دارایی اشتباهاتی به وجود آمده است، برای اصلاح اظهارنامه اولیه می تواند ظرف مدت 1 ماه از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم، اظهارنامه مالی اصلاحی را تنظیم کند.

اظهارنامه مالیاتی برآوردی:

زمانی که مالیات دهنده اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نکند، از طرف سازمان امور مالیاتی برای مودی اظهارنامه ای به صورت برآورد پرداخت مالیات تنظیم می شود.

این بود خلاصه ای ازانواع اظهارنامه مالیاتی که بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.

 با تشکر از شما که ما را همراهی کردید موسسه ثبت پایتخت آماده پاسخگویی به کلیه سوالات ثبتی و مالی و مالیاتی شماست.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات