ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود – مدارک و مراحل ثبت آن

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود،عبارت است از شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی شکل می گیرد و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود.در اسم شرکت عبارت”با مسئولیت محدود” حتما باید قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد وگرنه شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

نکاتی کاربردی درباره ثبت شرکت

  1. هنگام انجام مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود یا در هنگام ثبت تغییرات این شرکت می توانید مدیر عامل را از میان شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب نمائید.
  2. شرکت با مسئولیت محدود بدون تعیین هیئت مدیره نیز قابلیت ثبت شدن را خواهد داشت (ثبت شرکت تک مدیره).
  3. هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود را می توان از میان شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب نمود.
  4. در شرکت با مسئولیت محدود تمام شرکاء و یا تعدادی از شرکاء می توانند زیر  ۱۸ سال باشند که در اینصورت ولی قهری آن ها (پدر و یا قیم به حکم دادگاه) به جای ایشان اساسنامه و سایر اوراق ثبتی را امضاء خواهند کرد.
  5. تعداد شرکاء مورد نیاز برای تشکیل و ثبت و تاسیس شرکت با مسئولیت محدودحداقل دو نفر است

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  1. پرونده مربوط به ثبت شرکت به قسمت تاسیس ارسال می شود و به کارشناسان ثبت محول می شود.
  2. بعد از بررسی تمام اطلاعات متقاضی و اعضاء در صورت کسری مدارک با متقاضی تماس گرفته می شود و طی پیگیری های مشاور حقوقی از نظر نام، موضوع و دیگر موارد مدارک و اطلاعات کامل می شود.
  3. تنظیم مدارک کامل شده ثبتی بوسیله کارشناسان ما صورت می پذیرد و ورود اطلاعات سریعاً انجام می شود.
  4. بررسی نهایی و تایید نام بین ۱ الی ۳ روز به طول می انجامد.
  5. پس از تایید نام، باید اوراق مربوط به ثبت شرکت را از سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پرینت نمایید.
  6. اوراق و اسناد پرینت شده شامل اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیئت مدیره است که حتما باید توسط اعضای هیئت مدیره و شرکاء به امضاء برسد.
  7. تمام اسناد امضا شده، مدارک هویتی و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضاء هیئت مدیره می بایست از طریق ادارت پست منتخب، به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود و بعد از حدود ۵ الی ۷ روز نتیجه پرونده در سایت اعلام می شود.
  8. پرونده ثبت شرکت شما پس از بررسی توسط کارشناسان اداره ثبت شرکتها اگر فاقد نقص و بدون ایراد تشخیص داده شود، منتج به صدور پیشنویس آگهی می‌شود.
  9. در این زمان باید خود متقاضی و یا وکیل پرونده به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه های قانونی مربوطه و امضاء ذیل دفاتر، آگهی و اوراق ثبت شرکت با مسئولیت محدود خود را از اداره دریافت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  1. دو برگ امضاء شده از تقاضانامه شرکت
  2. دو برگ امضاء شده از شرکتنامه شرکت
  3. دو نسخه امضاء شده از اساسنامه شرکت
  4. دو نسخه امضاء شده از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و جلسه هیئت مدیره
  5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران(اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
  6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه(در صورت نیاز)
مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • پرونده مربوط به ثبت شرکت به قسمت تاسیس ارسال می شود و به کارشناسان ثبت محول می شود.
  • بعد از بررسی تمام اطلاعات متقاضی و اعضاء در صورت کسری مدارک با متقاضی تماس گرفته می شود.
  • و طی پیگیری های مشاور حقوقی از نظر نام، موضوع و دیگر موارد مدارک و اطلاعات کامل می شود.
  • تنظیم مدارک کامل شده ثبتی بوسیله کارشناسان ما صورت می پذیرد و ورود اطلاعات سریعاً انجام می شود
  • بررسی نهایی و تایید نام بین ۱ الی ۳ روز به طول می انجامد.
  • پس از تایید نام، باید اوراق مربوط به ثبت شرکت را از سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پرینت نمایید.
  • اوراق و اسناد پرینت شده شامل اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیئت مدیره است که حتما باید توسط اعضای هیئت مدیره و شرکاء به امضاء برسد.
  • تمام اسناد امضا شده، مدارک هویتی و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضاء هیئت مدیره می بایست از طریق ادارت پست منتخب، به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود و بعد از حدود ۵ الی ۷ روز نتیجه پرونده در سایت اعلام می شود.
  • پرونده ثبت شرکت شما پس از بررسی توسط کارشناسان اداره ثبت شرکتها اگر فاقد نقص و بدون ایراد تشخیص داده شود، منتج به صدور پیشنویس آگهی می‌شود.
  • در این زمان باید خود متقاضی و یا وکیل پرونده به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه های قانونی مربوطه و امضاء ذیل دفاتر، آگهی و اوراق ثبت شرکت با مسئولیت محدود خود را از اداره دریافت نمایند. 

شرکت نامه و اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود :

تنظیم شرکت نامه بین شرکاء الزامی است، علاوه بر آن شرکت با مسئولیت محدود،  باید دارای اساسنامه باشد.

مرسوم این است که مؤسسان، شرکت نامه را در ابتدا بین خود به صورت سند عادی تنظیم می کنند و سپس برگه ای را که بالای آن عبارت شرکت نامه رسمی قید گردیده، از مرجع ثبت دریافت و پس از تکمیل به همراه سایر مدارک، به مرجع مذکور تسلیم می نمایند، شرکت نامه مزبور را مرجع ثبت در دفتر مخصوصی ثبت می نماید، این دفتر به منزله دفتر ثبت سند دفترخانه اسناد رسمی است و با ثبت در آن، شرکت نامه رسمی می شود. زیرا به موجب آئین نامه مربوط اداره ثبت شرکت ها در تهران و دوایر ثبت شرکت ها در شهرستان ها، در ثبت شرکت نامه، قائم مقام دفترخانه های رسمی می باشد.

شرکت با مسئولیت محدود علاوه بر شرکت نامه، باید دارای اساسنامه نیز باشند. اساسنامه حاوی مقررات و طریقه عمل و مقدار سرمایه و موضوع و مدت شرکت بوده و بازگوکننده مقررات راجع به مجامع عمومی و اختیارات و وظایف مدیران، اکثریت لازم برای تصمیم گیری شرکاء و میزان حق رأی و بهره وری آنها از سود شرکت و غیره می باشد و در واقع قراردادی است که چگونگی اداره شرکت در آن مشخص شده و روابط بین شرکاء و روابط مدیران و شرکاء تابع آن می باشد.

شخصیت حقوقی شرکت با مسئولیت محدود :

شرکت با مسئولیت محدود، مانند سایر شرکت های تجارتی، دارای شخصیت حقوقی است. لذا به عنوان یک شخص حقوقی می تواند دارای کلیه حقوق و تکالیفی شود که قانون برای افراد قایل است. مگر حقوق و تکالیفی که طبعاً، فقط انسان ممکن است دارای آن باشد. تصمیمات شرکت به وسیله مقاماتی که به موجب قانون یا اساسنامه صلاحیت اتخاذ تصمیم دارند، گرفته می شود.

شخصیت حقوقی شرکت با مسئولیت محدود :

سهم الشرکه و شرایط انتقال آن در شرکت با مسئولیت محدود :

منظور از سهم الشرکه، آورده هریک از شرکاء به شرکت است یا به عبارت دیگر، مقداری از سرمایه شرکت است که به هریک از آنها تعلق دارد. سهم الشرکه شرکاء نمی تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با نام یا بی نام و غیره، درآید.

انتقال سهم الشرکه به غیر، اعم از یکی دیگر از شرکای همان شرکت یا شخص ثالث، ممکن می باشد. ولی برای این امر، شکل گیری شرایطی به شرح زیر لازم است :

1ـ عده ای از شرکاء که لااقل سه چهارم سرمایه شرکت متعلق به آنها باشد، با انتقال موافق باشند.

2ـ شرکای موافق با انتقال، علاوه بر دارا بودن سه چهارم سرمایه شرکت، اکثریت عددی داشته باشند.

3ـ انتقال سهم الشرکه، با سند رسمی به عمل آید.

نام شرکت با مسئولیت محدود

  • نام شرکت بایددارای ریشه فارسی باشد.
  • لاتین نباشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
  • تکراری نباشد.
  • از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
  • از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد، استفاده نشود.
  • از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .
  • عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
  • عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل: پی وی سی و ……

نکات انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود

بر اساس ماده ۹۵ قانون تجارت: در اسم شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت «با مسئولیت محدود» قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث، شرکت تضامنی محسوب می‌شود و تابع مقررات آن خواهد بود.

نام شرکت نباید در بر گیرنده‌ی اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

تعداد شرکا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود معمولا بین ۲ یا سه نفر تشکیل می‌شود و در هر صورت تعداد شرکا خیلی کم است و کمتر اتفاق می‌افتد که تعداد شرکا از ۵ نفر تجاور کند. در این‌ صورت شرکا حق نظارت مستقیم در امور شرکت را داشته و قانون نظارت شخصی آن‌ها را کافی می‌داند ولی گاهی اتفاق می‌افتد که تعداد شرکا از ۱۲ نفر تجاوز کند یا در نتیجه فوت یکی از شرکا و تعداد وراث عده شرکت از ۱۲ نفر زیادتر شود، در این صورت برای حفظ حقوق شرکا و نظارت بر عملیات مدیر شرکت، قانون انتخاب هیأت نظار و تشکیل مجمع عمومی را لازم شمرده است.

میزان سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود 100هزار تومان می‌باشد و قانون‌گزار حداکثری برای سرمایه شرکت با مسئولیت محدود معین نکرده است. بنابراین سرمایه شرکت می‌تواند به هر میزانی باشد. نتیجه این وضع در حقوق ایران این است که شرکت با مسئولیت محدود، هیچ‌گاه نمی‌تواند به دلیل میزان سرمایه‌اش باطل اعلام شود؛ بر خلاف آنچه که در شرکت سهامی صدق می‌کند.

بر اساس ماده ۱۰۲ قانون تجارت: سرمایه شرکت از سهم‌الشرکه‌های شرکا تشکیل می‌شود که ممکن است به هر میزانی باشد. با وجود این نمی‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال، اعم از بانام یا بی‌نام درآید. پذیره‌ نویسی سهام این نوع شرکت نیز ممنوع است. سرمایه شرکت می‌تواند از آورده‌های نقدی  یا از آورده‌های غیرنقدی تشکیل شده باشد.

تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود

تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود حداقل یک نفر مدیرعامل و یک نفر رئیس هیئت مدیره می باشد و در صورت اضافه شدن سایر افراد به سایر سمت های هیئت مدیره منصوب خواهند شد.

در صورتی که به تصویب شرکا برسد یک نفر همزمان می تواند مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره باشد.

اعضای هیئت مدیره شرکت با مسئولیت محدود می تواند از شرکا و یا خارج از آنها باشند.

افراد زیر نمی توانند به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت سمت داشته باشند:

  • افراد ورشکسته ای که برای آنها میزان ورشکستگی صادر شده است.
  • افرادی که به دلیل ارتکاب به هر نوع جرم یا جنایتی دارای سوء پیشینه کیفیری می باشند.
  • افراد زیر 18 سال نمی توانند به عنوان اعضای هیئت مدیره هیچ شرکتی انتخاب شوند.

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت در تهران شامل موارد مختلفی می شود که از آن جمله هزینه اولیه ثبت شرکت ، حق الزحمه ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت های تهران ، هزینه بابت باطل کردن تمبر سرمایه، حق الزحمه وکیل ثبت شرکت در تهران ، حق الزحمه چاپ آگهی روزنامه رسمی و مخارج آگهی روزنامه کثیرالانتشار را می توان نام برد.

علاوه بر این مبالغ بر اساس نوع شرکت و اعضای تشکیل دهنده آن و همچنین طرح و موضوع فعالیت ، مخارج ثبت شرکت نیز تفاوت دارد. بناراین هزینه کلی آن در موارد مختلف با هم متفاوت است. به طور مثال هزینه ثبت شرکت بامسئولیت محدود در تهران با هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در تهران اختلاف دارد.

هزینه های دریافت موسسات ثبتی و حقوقی به جهت متغیربودن بر ثبت شرکت تاثیرگذار است. لازم است به این نکته توجه شود که ثبت شرکت در شهرهای کوچک در مقایسه با مراکز استان ها و کلان شهرها تفاوت به سزایی دارد. طرح و موضوع فعالیت شرکت نیز بر هزینه های شرکت تاثیر دارد. برای شفافیت این مطلب می توان گفت زمانی که موضوع فعالیت شرکت طولانی باشد و موضوعات زیادی را دربرداشته باشد ؛ به طور حتم هزینه ثبت آن شرکت نیز افزایش پیدا می کند.

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات