نام شرکت - کاور

ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل ، هزینه و مدارک موردنیاز برای ثبت

ثبت شرکت دانش بنیان

یکی از انواع شرکت هایی که در حال حاضر متقاضی آن بسیار زیاد شده است ثبت شرکت دانش بنیان می باشد. شرکت های دانش بنیان همان طور که از اسم آن معلوم است. شرکت هایی است که بر پایه علم، تحقیقات و نوآوری و ایجاد کار آفرینی تشکیل می شود.

خلاصه اینکه: شرکت های دانش بنیان در واقع شرکت هایی هستند که فعالیت خود را در اجرایی کردن و تولید یک یا چند اختراع متمرکز می کنند. در کل شرکتهای دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت و به کارگیری و تجاری سازی اختراعات تشکیل می شوند. به همین دلیل یکی از الزامات برای ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع می باشد که در راستای تجاری سازی آن اختراع فعالیت کنند.

بنابراین یکی از ملزومات ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع و نوآوری می باشد.

به تعریف دیگر ثبت شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می شود که از %۱ تا %۱۰۰ سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه ها یا واحد های پژوهشی میباشد در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از %۵۰ باشد شرکت دانش بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی است.

ویژگی های شرکت دانش بنیان

  • شرکت­‌هایی که فقط اعضای هیئت علمی مالک آن هستند.
  • در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از ۵۰ درصد باشد،‌ شركت دانش‌بنیان، شركتي خصوصي است كه بايد تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شركت­‌ها ثبت شود.
  • شرکت­‌هایی که دانشگاه­‌ها نیز در آن مالکیت دارند.
  • درصورتي­كه سهام دانشگاه ۵۰ درصد يا بيشتر باشد، شركت دانش­‌بنيان، شركتي دولتي است.
  • در شرکت های دانش بنیان دولتی نیز ، دانشگاه فقط به میزان سهام خود در مدیریت شرکت و در سود و زیان آن شریک می باشد.
  • رییس و معاون دانشگاه یا مرکز آموزشی در زمان مسئولیت فقط می توانند سهامدار شرکت باشند . ولی اعضای هیئت مدیره شرکت و مدیر عامل شرکت نباید هیچگونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند .
  •  اعضای هیئت علمی دانشگاه متناسب با میزان وقت گذاری و نوع فعالیتی که در شرکت دانش بنیان انجام می دهند  همچنین میزان مشارکتی که در مالکیت فکری معنوی شرکت داشته اند ، در شرکت سهامدار می باشند.

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

پس از ثبت شرکت دانش بنیان، به مدت 20 سال امتیازات دولتی خاصی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، از جمله معافیت از مالیات، عوارض مالیاتی گمرکی و سود بازرگانی.

تسهیلات شرکت دانش بنیان به طور کلی این گونه تعریف می‌شود: «طبق ماده 5 آیین نامه قانون حمایت از موسسات دانش بنیان، این موسسات دارای بیشتر از 50 عضو، بیش از 5 سال می‌توانند در جهت فعالیت‌های مربوطه، تا 20 درصد کمک‌های مالی دریافت کنند.»

همچنین این شرکت‌ها و موسسات در صورتی که کار فشرده و با ارزشی داشته باشند، می‌توانند برای ارتقا طرح شرکت خود از تسهیلات قرض الحسنه، تا حدود یک میلیارد ریال و با کارمزد حداقل 4 درصد استفاده کنند.

شرکت دانش بنیان4

دریافت مجوز شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان مراحلی وجود دارد که در صورت تمایل به اخذ مجوز باید آن‌ها را طی کرد. در ابتدا باید یک شرکت معمولی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود و سپس می‌توان آن را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کرد.

در کل برای گرفتن مجوز در جهت تاسیس یک شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص، لازم است.

اهداف شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان با هدف هم افزایی علم ، ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور و استفاده بهینه از پتانسیل های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات ایجاد می گردند. از جمله سایر  اهداف شرکت ها و موسسات دانش بنیان می توان به تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه  شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان نام برد.

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان، به دو دسته شاخص های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند. شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی ،شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز نمایند.

الف- شاخص های عمومی

حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت،حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.

  1. حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  2. حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
  3. دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
  4. حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری،کالا و یا خدمات دانش بنیان(شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان)آن شرکت از طریق قرارداد باشد.
    تبصره: شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند، در صورتی که دارای تولید پایلوت موفق باشند،و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی هستند.
  5. سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت،حداقل 6 ماه باشد.
شرکت دانش بنیان5

ب- شاخص های اختصاصی

شرکت متقاضی باید علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی،واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از دسته های ذیل نیز باشند:

  1. شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
  2. شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه، نهادینه بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان “مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا”یکی از شرط های لازم برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان،تولید کالاهای دانش بنیان می باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

  1. ثبت نام در سامانه 
  2. دریافت نام کاربری و کلمه عبور
  3. تنظیم طرح توجیهی
  4. انجام استعلامات مختلف از جمله استعلام مربوط به سازمان حفاظت از محیط زیست
  5. رفع نواقص احتمالی اعلام شده از سوی کارشناسان مربوطه
  6. پس از تایید نهایی مراجعه به سازمان و دریافت مجوز تاسیس

پس از طی این مراحل باید منتظر بود تا ثبت نام توسط کارشناس مربوطه بازبینی شود که در صورت عدم ایراد و عدم وجود نقص در اطلاعات وارد شده در سامانه، منجر به صدور جواز می شود.

هنگام گرفتن جواز باید به این مساله توجه داشته باشید که در یک جواز، کالاهای مرتبط با هم باید ذکر گردد، چون هر کالا یک کد دارد که باید با یکدیگر مرتبط باشند. 

پس از صدور جواز می توانید نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایید. یعنی جهت صدور پروانه بهره برداری، قدم نخست اخذ این جواز است.

شرکت دانش بنیان6

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

مرحله اول جهت ثبت شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی است. بنابراین،لازم است  شرکت ابتدا به صورت عادی در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسد . در هنگام ثبت ، هیچ تفاوتی بین شرکت ها وجود ندارد. ثبت شرکت همانند دیگر شرکت ها و موسسات خواهد بود.

در مرحله بعدی، شرکت ها ی متقاضی باید جهت  دانش بنیادی نمودن شرکت و استفاده از مزایای مورد نظر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از طریق این سامانه به نشانی http://www.daneshbonyan.ir  ثبت نام کرده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

شرکت ها و موسساتی که شاخص های موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان را داشته باشند و بعد از طی مراحل ارزیابی از طریق کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا تایید گردند به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نموده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده نمایند.

شرکت دانش بنیان7

متقاضیان، برای تکمیل فرم درخواست، می بایست از طریق فرم ارائه شده در سایت مخصوص شرکت های دانش بنیان، اقدام نمایند.

رسیدگی به طرح ها پس از ارجاع به ستاد ، هر 2ماه یکبار صورت می پذیرد تا کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره و رزومه شرکت و اطلاعات افراد درون سازمان مورد بررسی قرار گیرد و مشخص گردد که آیا شرکت شامل شرکت دانش بنیان می شود یا خیر.

شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارایه ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر مبنای آیین نامه ی مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شوند.

اما قبل از آن ،برای  تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات  ، می بایست کلیه اطلاعات لازم، جهت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت و موسسه ی دانش بنیان،  توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت ،در این سامانه ثبت شود.

حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولتی نظیر معافیت از پرداخت مالیات ، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت 15 سال و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره بلند مدت یا کوتاه مدت و یا بی بهره برخوردار می باشند.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

شما می‌توانید با اندک پس انداز خود در این کار سرمایه گذاری کنید. حداقل بودجه لازم برای ثبت این نوع شرکت برابر با 100 هزار تومان است که قطعا باعث تعجب شما نیز خواهد شد. هزینه‌های بررسی و ارزیابی برای دریافت عنوان دانش بنیان توسط معاونت ریاست جمهوری پرداخت می‌شود. ضمن این که شما برای بررسی و ارزیابی موسسه دانش بنیان خود نیاز به پرداخت هزینه گزافی نخواهید داشت.

 ثبت پایتخت، به لحاظ اهمیت موضوع ،دیری است که خدمات خود را به متقاضیان ثبت شرکت ارائه می نماید. چنانچه قصد دارید یک شرکت دانش بنیان به ثبت برسانید،در اسرع وقت با همکاران ما در ثبت پایتخت تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید. ما در کوتاه ترین زمان شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می رسانیم.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات