نام شرکت - کاور

فرار مالیاتی چیست؟

انواع فرار و راه های مقابله با آن

فرار مالیاتی چیست؟

هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات، مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی خوانده می‌شود. تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیات ‌ها یکسان است. در فرار مالیاتی، به رغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت، یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذیربط تعمدا نادیده گرفته می‌شود.

انواع فرارهای مالیاتی کدام است؟

همان‌طور که گفتیم فرار مالیاتی به هر نوع اقدام افراد یا سازمان‌ها جهت عدم پرداخت مالیات یا کاهش آن گفته می‌شود. مالیات انواع مختلفی دارد و هر یک ‌راه‌ های فرار مالیاتیِ مربوط به خود را دارند.

در ایران دو گروه مالیات وجود دارد. مالیات مستقیم که بر مواردی چون دارایی افراد یا سازمان ‌ها تعلق می‌گیرد و دیگری مالیات غیر مستقیم که برای محصولات، کالا ها و خدمات محاسبه می‌شود. فرار مالیاتی می‌تواند به روش ‌های مختلفی انجام شود.

به ‌عنوان ‌مثال برخی با افزایش هزینه‌ ها به مقداری بیش از میزان واقعی و افرادی نیز با پنهان کردن درآمد واقعی خود، اقدام به فرار مالیاتی می ‌کنند. برخی از این روش ‌ها به شرح زیر است.

بر اساس قانون اگر شخصی با آگاهی و با قصد فرار از پرداخت مالیات، مرتکب رفتار های زیر شود، مرتکب این جرم شده است.

در ادامه به چند مورد از انواع فرار مالیاتی اشاره می ‌کنیم:

  • ساختن کد اقتصادی جعلی
  • ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد ساختگی
  • اگر برای سه سال متوالی اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به مراجع ذیربط ارائه نکند.
  • اگر فعالیت اقتصادی و روش ‌های کسب درآمد خود را پنهان کند.
  • در صورتی‌ که مانع از آن شود که مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی او دسترسی داشته باشند.
  • اگر معاملات و قراردادهای تجاری خود را با نام افراد دیگری انجام دهید.
  • در صورتی ‌که از کارت بازرگانی افراد دیگر به ‌قصد فرار مالیاتی استفاده کند.
  • اگر با عقد قرارداد صوری و ارائه برگ خریدهای ساختگی، قصد پنهان کردن درآمد واقعی خود را داشته باشد.
  • دست‌کاری مقدار و قیمت کالای خریداری‌شده
  • جایگزین کردن مواد اولیه ارزان‌قیمت به‌جای مواد گران ‌قیمت
  • اگر فعالیت‌ های خود را به‌گونه‌ ای جلوه دهید که گویی مشمول معافیت مالیاتی هستید.
  • ارائه صورت ‌حساب‌های خرید مواد اولیه و دیگر کالا های مصرفی بیش از یک‌بار به ‌منظور افزایش غیرواقعی هزینه ‌ها

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

فرار مالیاتی به ‌عنوان تهدید سرمایه‌گذاری

معاون مالیات ‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور می ‌گوید که سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به‌واسطه فرار مالیاتی از جیب دولت در میرود و این در حالی است که درآمد های مالیاتی به‌ عنوان یک منبع پایدار درآمدی در کشور های توسعه ‌یافته محسوب می‌شود و مؤلفه‌ های اقتصاد مقاومتی نیز بر توجه به بخش مالیات‌ ها تأکید دارد. حالا سؤال اینجاست که قانون برای فرار از پرداخت مالیات و زیان ناشی از آن به بودجه عمومی کشور چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

افزایش نرخ ‌های مالیاتی در تمامی کشور ها می‌تواند منجر به بی ‌انگیزگی در سرمایه ‌گذاری شود و زمینه لازم فرار مالیاتی را نیز فراهم می ‌آورد؛ بنابراین دولت ‌ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین جانب احتیاط را رعایت کنند و جوانب را با دقت بیشتری بسنجند.

2- فرار مالیاتی

اجتناب مالیاتی چیست و چه فرقی با فرار مالیاتی دارد؟

تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات به قانونی یا غیرقانونی بودن رفتار مؤدیان مربوط می‌ شود. فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمد های حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می ‌شود، امتناع می‌ کند، یک نوع عمل غیر رسمی انجام می ‌دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می ‌دارد؛ اما در اجتناب از پرداخت مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود.

اجتناب از مالیات، از خلأهای قانونی در قانون مالیات‌ ها نشئت می ‌گیرد. در اینجا، فرد با هدف کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راه‌ های گریز می ‌گردد. مثلاً درآمد های نیروی کار را در قالب درآمد سرمایه نشان می‌ دهد که از نرخ پایین‌ تری برای مالیات برخور دارند. در اجتناب از مالیات، مؤدی مالیاتی دلیلی ندارد نگران افشا شدن باشد، چرا که او الزاماً تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن، البته به شکل غیر واقعی، یادداشت و ثبت می‌کند.

راهکار مقابله با فرار مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی یکی از مهم ‌ترین مشکلات اقتصادی هر کشور است، بنابراین حتماً باید دلایل بروز آن ریشه ‌یابی شود و جهت رفع آن‌ ها اقدام شود. مهم ‌ترین ابزار دولت برای مقابله با فرار مالیاتی، قانون مالیات ‌های مستقیم است.

این قانون در سال 1345 در ایران به تصویب رسید و در طول سا‌ل ‌های مختلف مورد بازنگری قرارگرفته است؛ اما برای اینکه بتوانیم راهکاری برای مقابله با فرار مالیاتی پیدا کنیم در ابتدا باید زمینه ‌های پیدایش فرار مالیاتی را بررسی کنیم.

متداول ‌ترین زمینه ‌های پیدایش فرار مالیاتی به شرح زیر است:

  • عدم وجود فرهنگ مالیاتی مناسب در جامعه
  • عدم وجود سیستم نظارت و پیگیری مناسب
  • تأخیر در وصول مالیات
  • عدم شناخت مؤدیان و مستند نبودن میزان درآمد آنها
  • وجود معافیت ‌های وسیع و متنوع

به یاد داشته باشید …

 برای مقابله با فرار مالیاتی در کشور، می ‌بایست جهت رفع مشکلات بالا تلاش کنیم.

به ‌عنوان ‌مثال وضع قوانین خوب، قابل ‌درک و کارا کمک زیادی در شفافیت نظام مالیاتی کشور می ‌کند، تدوین فرآیند های مالیاتی کارآمد روند دریافت مالیات را تسهیل می‌کند، توجه به رضایت مودیان مالیاتی منجر به مشارکت بیشتر آنها در پرداخت مالیات می‌ شود و منابع انسانی ماهر به ترغیب مردم به پرداخت مالیات و هر چه بهتر اجرا کردن فرآیند های مالیاتی کمک می ‌کند.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات