نام شرکت - کاور

مدیر عامل شرکت چه شرایطی باید داشته باشد؟

حدود اختیارات ، زمان مدیریت مدیر عامل ، مدارک

مدیر عامل کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

مسلماً هر تشکلی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود و برنامه هایی که از پیش تعیین کرده است نیاز به وجود شخصی دارد که بتواند تمام اعضا و اجزای آن تشکل را در این جهت به حرکت در آورده و از تمام پتانسیل های موجود استفاده های لازم را ببرد.

واضح است که شخصی که همچین سمتی را بر عهده می گیرد دارای مسئولیت بسیار سنگینی می باشد و بایستی توانایی های لازم جهت انجام مسئولیت های این سمت را داشته باشد.

در اشخاص حقوقی ثبت شده، طبق قانون تجارت، اعضای هیئت مدیره پس از انتخاب توسط صاحبان سهام یا شرکا، بایستی نسبت به انتخاب فردی به عنوان مدیرعامل اقدام نمایند.مدیرعامل یا مدیراجرایی مسئول مدیریت شرکت بوده و معمولاً عالی ترین رتبه اداری در آن سازمان یا شرکت می باشد.

در شرکت های سهامی که بنا بر تعریف قانون تجارت؛ شرکت هایی هستند که سرمایه آنها به قطعات سهام تبدیل می شود، مدیرعامل توسط هیئت مدیره انتخاب خواهد شد.

مطابق با ماده 107 قانون تجارت اعضای هیئت مدیره شرکت های سهامی از بین صاحبان سهام انتخاب خواهند شد و چنانچه مدیرعامل بخواهد عضو هیئت مدیره باشد بایستی الزاماً حداقل دارای یک سهم از سهام شرکت باشد. در غیر اینصورت تنها، مدیرعامل می تواند خارج از جمع سهامداران انتخاب و معرفی گردد.

اگر سهامداران مدیرعامل را از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب نمایند؛ مدت تصدی مدیرعامل با مدت عضویت او در هیئت مدیره یکسان خواهد بود. همچنین در این حالت، مدیرعامل در صورت موافقت حداقل سه چهارم آراء حاضرین در مجمع می تواند همزمان به عنوان رئیس هیئت مدیره هم انتخاب گردد.

ماده 124 قانون تجارت حق عزل مدیرعامل را به طور کلی به هیئت مدیره می دهد یعنی هیئت مدیره در هر زمانی می تواند تصمیم به عزل مدیرعامل بگیرد.

مدیرعامل نماینده شرکت می باشد؛ اما با این حال حدود اختیارات و وظایف او را هیئت مدیره تعیین می کند و می تواند آن اختیارات را به مدیرعامل تفویض نماید که در این صورت مدیرعامل به عنوان نماینده شرکت حق امضاء خواهد داشت.

چه افرادی نمی توانند به عنوان مدیر عامل انتخاب شوند؟

اشخاصی که به موجب ماده 111 نمی توانند به سمت هیات مدیره انتخاب شوند از انتخاب به سمت مدیر عاملی نیز محروم می باشند.

همچنین هیچ کس نمی تواند در عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات و اقدامات مدیر عاملی که بر خلاف مفاد این ماده انتخاب شده است در مقابل صاحبان سهام و اشخاص ثالث معتبر و مسئولیت های سمت مدیریت عامل شامل حال او خواهد بود . ( ماده 126)

بر اساس ماده 127 هر کس برخلاف ماده 126 به مدیر عاملی انتخاب شود یا پس از انتخاب مشمول ماده مذکور گردد دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع حکم عزل او را صادر خواهد کرد و چنین حکمی قطعی خواهد بود.

طبق ماده 111 قانون تجارت افرادی که حکم ورشکستکی آنها صادر شده باشد و همچنین افرادی که به علت ارتکاب به جرمی در حال گذران دوره محکومیت خود هستند ، نمی توانند به عنوان مدیر عامل انتخاب شوند.

2-مدیر عامل کیست؟

حدود اختیارات مدیر عامل چیست؟

نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه ای از صورت جلسه هیات مدیره به مرجع ثبت شرکت ها اعلام و پس از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.

در شرکتهای مسئولیت محدود، مجمع عمومی موسسین پس از تشکیل جلسه نسبت به انتخاب اولین اعضای هیئت مدیره اقدام خواهد کرد.

در همان جلسه افراد بایستی بلافاصله نسبت به انتخاب و معرفی مدیرعامل اقدام نمایند. در شرکت های با مسئولیت محدود، مدیرعامل می تواند یا خارج از شرکا و یا خارج از اعضای هیئت مدیره انتخاب شود.

زمان مدیریت مدیر عامل چه مدت است؟

مدت تصدی مدیرعامل در شرکت با مسئولیت محدود ارتباط مستقیمی با عضویت او در هیئت مدیره نخواهد داشت و به طور پیش فرض، مدیران شرکت از زمان انتخاب تا تصمیم بعدی شرکا، در سمت خود باقی خواهند ماند. هرچند که مجمع می تواند برای مدیران خود مدت تصدی محدودی را تعیین نماید.

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

محدودیت های انتخاب مدیر عامل در شرکت مسئولیت محدود چیست؟

محدودیت هایی که برای انتخاب مدیرعامل در شرکت های با مسئولیت محدود وجود دارد همانند شرکت های سهامی می باشد.

به این معنی که افرادی که در اشخاص حقوقی دیگری سمت مدیرعامل داشته باشند حق دریافت سمت مدیرعاملی را ندارند. همچنین مجرمین و محکومین قضائی امکان انتخاب به عنوان مدیرعاملی در شرکت های با مسئولیت محدود را ندارند.

مدیرعامل در شرکت با مسئولیت محدود به عنوان نماینده تام الاختیار شرکت محسوب شده و می تواند در امور شرکت دخالت مستقیم نماید.

اموری مانند تعیین آیین نامه های داخلی، استخدام متخصصین و کارمندان، انواع تشریفات قانونی لازمه در زمینه های مختلف، انتخاب وکیل و عزل وکیل از جمله مواردی است که مدیرعامل می تواند در مورد آنها به طور مستقل و مستقیم تصمیم بگیرد.

مدیر عامل باید داری چه شرایطی باشد ؟

  1. باید به یکی از ادیانی که مورد تایید جمهوری اسلامی باشد مقید باشد.
  2. باید تابعیت ایران را داشته باشد و ایرانی باشد.
  3. نباید سابقه ی کیفری داشته باشد.
  4. ارائه ی گواهی مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. شخصی که دارای سمت مدیر عامل می باشد نباید در هیچ گونه نهادها و سازمان های دولتی مشغول به کار باشد.
  6. در شرکت ها ی دیگر نباید چنین پستی را داشته باشد.
  7. ارائه ی کارت پایان خدمت یا معافیت
  8. حداقل سن باید 25 سال باشد.
  9. در صورت داشتن مدرک دیپلم باید پنج سال سابقه ی کار در این زمینه را داشته باشد و چنان چه مدرک ان لیسانس باشد باید سه سال سابقه ی کار داشته باشد.

مدیر عامل باید چه مدارکی را ارائه دهد ؟

  1. ارائه ی گواهی مبنی بر عدم اعتیاد
  2. ارائه ی گواهی عدم سو پیشینه
  3. ارائه ی گواهی مبنی بر این که در هیچ گونه سازمان یا نهاد دولتی عضو نمی باشند.
  4. ارائه ی کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت
  5. کپی شناسنامه
  6. دو قطعه عکس
  7. کپی مدرک تحصیلی
  8. ارائه ی اصل گواهی مبنی بر سابقه ی فعالیت در این زمینه

در پایان ضمن سپاسگذاری از همراهی شما یادآور می شویم که مشاورین و کارشناسان ثبت پایتخت پاسخگوی تمامی سوالات شما در رابطه با ثبت شرکت می باشند و همچنین بهترین خدمات را در این زمینه به شما عزیزان ارائه می نمایند.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات