نام شرکت - کاور

مراحل ثبت برند

مراحل و مدارک موردنیازو مدت اعتبار برند ثبت شده

مراحل کامل ثبت برند

هر بازرگانی که محصول خود را به بازار عرضه می کند می تواند برای محصول خود، ثبت برند مخصوصی نماید. به این طریق که باید برند مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت برساند. برای همین منظور ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر داشته است که: «حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت برساند.» .برای ثبت برند لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات، مراحل قانونی ثبت برند طی شده باشد.

ثبت برند چیست؟

ثبت برند چیست و به چه معناست؟ به مجموعه اقدامات لازم و مهم شامل: انتخاب نام و نشان تجاری حرفه‌ای، زیبا و متناسب با فعالیت، انجام استعلامات لازم به استعلام برند قبل از ثبت موسوم است، تهیه و تدارک مدارک لازم، ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی، اخذ گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی و تایید حساب کاربری در سامانه، تنظیم دقیق و بدون نقص اظهارنامه برند و ارسال الکترونیکی آن، مراجعه به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده فیزیکی (پس از تایید اداره)، پرداخت هزینه‌ها و واریزی‌های قانونی اعم از دو نوبت روزنامه رسمی و حق الثبت و در نهایت مراجعه مجدد به اداره و دریافت سند برند، در مجموع و به اختصار ثبت برند یا علامت تجاری گفته می‌شود.

مراحل ثبت برند

اولين قدم برای ثبت يک برند انتخاب نامی مناسب می باشد بايد بدانيد که از اسامی مشهور و يا نام جغرافيايی نمي توانيد استفاده نماييد که در اين صورت موجب رد اظهارنامه برند شما می گردد. بيشترين تشابه اسامی در طبقاتی است که خواهان بيشتری دارد اين طبقات شامل : مواد غذايی ، آشاميدنی و يا آرايشی و بهداشتی می باشد . اگر قصد داريد به همراه نام تجاری خود لوگو نيز به ثبت برسانيد بهتراست از تصاوير ملموس استفاده نماييد که درک آن برای مخاطبين قابل قبول باشد. در نتيجه انتخاب نام برند از مهم ترين و اساسی ترين گام های ثبت علامت تجاری می باشد.

مشاوره رایگان ما برای ثبت شرکت

مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.

آموزش ثبت برند

ابتدا به پايگاه اينترنتی به آدرس  https://iripo.ssaa.ir مرکز مالکيت معنوی مراجعه کنيد. بعد از آن در قسمت خدمات الکترونيک به اداره ثبت علائم تجاری رفته و سپس از آن قسمت اظهار نامه ی الکترونيکی به کادر اول ثبت اظهارنامه  علامت مراجعه نماييد. با انتخاب گزينه ی موافق هستم ، مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد. وارد بخش اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه) شويد. با انتخاب نوع اظهار نامه ، گزينه افزودن مالک را انتخاب کنيد. با توجه به نوع شخص ( حقيقی يا حقوقی ) مراحل را به زبان فارسی تکميل نماييد.

در قسمت ثبت : بر روی عبارت درخواست ثبت يک اظهارنامه جديد را دارم کليک نماييد.

1ثبت برند

مرحله نخست

به ورود اطلاعات شخصيت حقوقی(شرکت) ويا حقيقی (شخص ) به صورت کامل می پردازيم.در قسمت ورود اطلاعات مشخصات فردی که به عنوان ابلاغ گيرنده در نظر گرفته شده است وشماره تماس وی وارد سامانه می شود که رمز و ابلاغيه های بعدی به اين شماره پيامک می گردد. در مرحله ورود اطلاعات وکيل يا نماينده قانونی : اگر فردی برای ثبت برند خود به وکيل مراجعه نمايد و”درخواست کننده وکيل باشد گزينه ” وکيل دادگستری ” انتخاب می شود و در غير اين صورت با انتخاب گزينه” يکی از مديران ” يک نفر از ميان شرکاء يا مديران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی مي گردد.

در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود: در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان “شماره کالای درخواستی را می دانم ” را گزينش کرده در غير اين صورت گزينه دوم را انتخاب نماييد و نام محصول را وارد می نماييد تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما مشخص شود.

مرحله دوم

در این مرحله مدارک ذکر شده برای ثبت برند آپلود می گردد و در سامانه قرار می گیرد.

نکته :اگر تعداد مدارک بیشتراز فایل های مشخص شده برای بارگذاری بود با انتخاب گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری ” می توانیم مدارک بیشتری را بارگزاری کنیم.

مرحله سوم

مرور و تایید اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده.

مرحله آخر

واریز هزینه اولیه ثبت برند از طریق اینترنت و دریافت شماره اظهارنامه و رمز مورد نظر از طریق شماره تماس فرد ابلاغ گیرنده .

4ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

بسته به اینکه تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی، یعنی برندی که مالک آن شخص حقیقی است دارید و یا تصمیم به ثبت برند حقوقی، یعنی برندی که مالک آن شرکت ها، موسسات و یا سازمان‌ها خواهند بود، را دارید و همچنین بسته به اینکه برندی که ثبت می‌نمایید فارسی باشد و یا لاتین باشد، مدارکی که باید تهیه نمایید تا حدودی با هم تفاوت دارد که در ادامه مدارک مورد نیاز برای هر دو گروه را با هم بررسی می‌نماییم.

الف) مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای اشخاص حقیقی:

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی
  2. کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)
  3. کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه متقاضی

ب) مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای اشخاص حقوقی:

  1. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  2. کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود)
  3. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند
  4. کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  5. کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)
  6. اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه صاحبان امضاء شرکت

نکته مهم: مطابق با آخرین دستور العمل اداره مالکیت معنوی، شماره تلفن همراه متقاضیان (چه برند حقیقی و چه برند حقوقی) باید حتماً بنام خود ایشان باشد و در واقع مالک رسمی خط تلفن همراه ارائه شده باید لزوماً خود متقاضی ثبت برند باشد. 

نکته: مالک یک برند میتواند بصورت همزمان دو یا چند شخص حقیق و حقوقی باشند. در اینصورت باید تعیین کنید که هر کدام از اشخاص مذکور، مالک چند درصد از برند هستند.

ثبت برند چقدر زمان می برد؟

  • بخش اول: مدت زمان حدودی بررسی ۳ کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری و اعلام نظر ایشان که معمولاً در حدود ۱ ماه و یا کمتر زمان میبرد و اگر ثبت علامت تجاری مورد نظر از سوی هر ۴ نفر بلامانع تشخیص داده شود نوبت به سپری شدن زمان بخش دوم می‌رسد.
  • بخش دوم: مدت زمان مربوط به تشکیل پرونده فیزیکی علامت، پرداخت هزینه‌های روزنامه رسمی نوبت و چاپ آن و الزاماً سپری شدن ۳۰ روز از تاریخ انتشار آن، پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم و چاپ آن، پرداخت حق الثبت، مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند برند که تمامی این موارد تحت هیچ شرایطی کمتر از ۴۵ روز نخواهد بود.

بنابراین در مجموع مدت زمان مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و دریافت سند مربوط به آن به هیچ عنوان کمتر از حدوداً ۵۰ روز نخواهد بود

5ثبت برند

برندی که به ثبت می رسد تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!

 

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفه‌ای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.

آیا با کلیه خدمات ما آشنا شده اید؟

ثبت پایتخت با بیش از 12 سال سابقه کاری در زمینه ثبت شرکتها با بهره مندی از کارشناسانی مجرب و با تجربه در تمامی زمینه های مرتبط آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می باشد. برای دیدن خدمات ما به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

شرکت سهامی خاص

لینک های مرتبط به این خدمات